niedziela, 12 sierpnia 2007

9 zasad Kundla

1. Działaj jak maszyna, zgodnie z zasadami, wyłącz emocje.

Nie ważne czy spółka ma super perspektywy... nie ważne czy wydaje mi się, że spadek kursu jest tylko chwilowy... nie ważne, że kiedyś na tej spółce zarobiłem i kolejny raz też muszę zarobić... jeżeli coś nie jest zgodne z moimi zasadami (trzymanie akcji, kupowanie) to tego nie robię.

2. Inwestuj w spółki fundamentalne.

Dla mnie oznacza to odpowiednie wskaźniki C/Z, C/WK, dobre perspektywy, niedowartościowane kursu akcji do wyceny DCF i inne...

3. Zawsze znaj uzasadnienie, dlaczego inwestujesz w konkretną spółkę.

Jeżeli będę potrafił napisać, dlaczego kupuję dane akcje to będę miał więcej pewności co do przyszłego sukcesu.

4. Inwestycje powinny być skoncentrowane. Maksymalnie 3 do 5 spółek.

Jeżeli znajdę kilka ciekawych spółek na GPW to zawsze będę w stanie je zrankingować. Zbytnie rozproszenie portfela nie zapewnia dużego zwrotu z inwestycji. Przy kwotach, które inwestuję dywersyfikacja nie jest potrzebna.

5. Inwestuj kwoty, które są dla Ciebie znaczące.

Jeżeli zainwestuję np. 1000 PLN w jakąś spółke i wzrośnie ona o 100% to zarobię kolejny 1000 PLN. Nie ma to znaczącego wpływu na wartość mojego portfela. Nie o takie zyski mi chodzi. Jeżeli wierzę w jakąś inwestycję to powinienem inwestować relatywnie dużo.

6. Tnij straty szybko i pozwól zyskom rosnąć.

Stop-loss jaki będę ustawiał będzie pomiędzy (-5%;-10%). Dzięki temu ochronię kapitał. Pozwól zyskom rosnąć to nic innego jak w przypadku wzrostu akcji danej spółki czekanie. Czekanie aż kurs akcji zmieni trend i z trendu wzrostowego przejdzie w trend spadkowy. Będzie to sygnałem sprzedaży.

7. Nie kupuj spółek, które są w trendzie spadkowym.

Skoro są w trendzie spadkowym to prawdopodobnie będą nadal spadać "trend is your friend". Jeżeli są mocne fundamentalnie to warto kupić jak najtaniej. Nie ma sensu walczyć z trendem. Sygnałem do zakupu niech będzie zmiana trendu. Nie będę próbował trafić w dołek.

8. Decyzje inwestycyjne podejmuj poza godzinami handlu na GPW.

Ta zasada pozwoli mi wyłączyć emocje i nie podejmować pod ich wpływem żadnych decyzji. Wpartywanie się w ekran notowań nie ma sensu. Zgadywanie czy wchodzą "grubasy", czy ktoś skupuje lub wyprzedaje "z ukrytego". W przypadku spadku ceny akcji, decyzję podejmie za mnie "stop-loss". Dzięki tej zasadzie nie kupię również żadnej spółki pod wpływem impulsu, bez dokładnej analizy. W przypadku wzrostu wystarczy czekać...

9. Mam prawo kupować nietrafione inwestycje i tracić kwoty na poziomie stop-loss. Nie mam prawa łamać zasad.


Każdy w inwestowaniu kieruje się swoimi zasadami. Może nie każdy ale przynajmniej każdy powinien... Ja moje zasady oparłem na książce "Sztuka spekulacji" Zenona Komara oraz własnych doświadczeniach z GPW.


1 komentarz:

Zbyszek Papiński pisze...

Z 7 zasadami się zgadzam w 100 % :)
Pozdrawiam