piątek, 14 marca 2008

Plan Kundel Investment - aktualizacja

Kundel Investment zaczynał z pewnym planem, który znajduje się w sekcji "plan i realizacja". Plan na rok 2007 został osiągnięty. Możliwe było nawet znaczne przekroczenie tego planu ale brak doświadczenia w inwestowaniu sprawił, że z powodów spadków na giełdzie pod koniec roku zaliczyłem duże straty. (brak cięcia strat - patrz Zasady Kundla).

Aktualnie inwestuję trochę większym kapitałem niż planowałem. Wiąże się to z faktem, że pod koniec ubiegłego roku wziąłem "shorta" w warszawskich nieruchomościach dzięki czemu wygenerowałem dużo gotówki. "Longa" planuję zająć ponownie w przyszłym roku (aby nie zapłacić podatku). Aktualnie ważne jest dla mnie aby stopa zwrotu z inwestycji w akcje była na tyle wysoka aby pokryć zwiększone koszty wynajmu w porównaniu do kosztów kredytu. Obliczyłem, że potrzebuję około 7% w skali roku. Zdaję sobie sprawę z ryzkowności tej strategii ale kto nie ryzykuje ten nie wygrywa. Dodam jednak, że z pieniędzy, które uzyskałem ze sprzedaży mieszkania inwestuję na razie około 30%. Reszta leży na przyzwoicie oprocentowanych kontach oszczędnościowych do natychmiastowego wykorzystania.

Korzystając z okazji napiszę jeszcze skąd ta decyzja. Ceny mieszkań wzrosły w ciągu ostatnich 3 lat 2-3 krotnie. Uznałem, że mamy górkę. Czynniki, które sprawiły, że zająłęm w grudniu "shorta" to:

1. wszyscy twierdzili, że mieszkania które kupują po 10.000 / m2 będą nadal zyskiwały na wartości
2. coraz więcej inwestycji było w budowie
3. na rynku mieliśmy już elementy spekulacji - kupowanie kilku mieszkań przez jedną osobę z 10% wkładem w celu dalszej droższej odsprzedaży

Obecnie obserwujemy stabilizację na rynku oraz pojawiające się promocje u deweloperów w stylu garaż lub wycieczka na Karaiby gratis. Jestem pewien, że to dopiero początek. Deweloperzy nie będą trzymać pustych mieszkań i będą zmuszeni prędzej czy później do opuszczenia cen. Już widać, że rynek to dyskontuje - wystarczy popatrzeć na wyceny giełdowych Dom Development lub JWC.

3 komentarze:

Astromarket pisze...

Mysle ze dobrze zrobiles i sprzedales w sama pore. czy w Polsce ktos prowadzi podobna strone do Hometrack:
http://www.hometrack.co.uk
porownalbym ceny i ostatnie transakcje w PL

Unknown pisze...

dotychczas gralem na balonach spekulacyjnych i szlo mi roznie. wyjechalem na miesiac za granice i stracilem 2/3!!powiedzmy, niezly samochod.
postaonwilem grac o wiele bardziej fundamentalnie. napisz cos albo podaj link. kiedy cena akcji jest uczciwa, kiedy atrakcyjna a kiedy balon spekulacyjny.

czy jest jakas strona z gotowa analiza wszystkiego na GPW??

kundel pisze...

inspirujesz mnie do napisania posta na ten temat... wiec go napisze...